Νομοθετικές Διατάξεις
Τι πρέπει να κάνουμε όταν δεν μας δίνουν απόδειξη;
Σε τέτοια περίπτωση θα πρέπει να ζητάτε πάντα απόδειξη του προϊόντος με σκοπό να την χρησιμοποιήσετε όταν και εφόσον παρουσιαστεί πρόβλημα. Όμως όταν ο πωλητής αρνείται να δώσει οποιαδήποτε απόδειξη τότε μπορείτε να τον καταγγείλετε στον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών καθώς και στην Υπηρεσία Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, ΦΠΑ, τηλέφωνο 22404615.
Τι πρέπει να κάνουμε όταν δεν μας δίνουν όρους εγγύησης;
Θα πρέπει πάντοτε να ζητάτε όρους εγγύησης γραπτώς και συγκεκριμένα όταν η εγγύηση που παρέχεται από τον πωλητή υπερβαίνει τα δύο έτη. Ακόμα και στην περίπτωση που δεν σας δοθούν οι όροι της εγγύησης, τότε πρέπει να γνωρίζετε ότι εξακολουθείτε να καλύπτεστε από την εγγύηση των δυο χρόνων που σας παρέχεται από τις διατάξεις του Νόμου.
Τι πρέπει να κάνουμε όταν ο πωλητής μας ενημερώνει ότι το προϊόν που θα αγοράσουμε έχει εγγύηση μόνο ένα χρόνο;
Αυτό είναι παράνομο καθ’ ότι θεωρείται ως Αθέμιτη Εμπορική Πρακτική. Σε τέτοια περίπτωση θα πρέπει να υποδείξετε στον πωλητή ότι κάθε προϊόν έχει τουλάχιστον δύο χρόνια εγγύηση. Εάν επιμένει για ένα χρόνο εγγύηση τότε μην αγοράσετε το προϊόν και προτιμήστε να αγοράσετε άλλα προϊόντα από εταιρείες οι οποίες θα σας παρέχουν την νόμιμη εγγύηση των δύο χρόνων. Παράλληλα, ορθό θα ήταν, να καταγγείλετε την εταιρεία στον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών καθώς και στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή. Υπενθυμίζεται ότι ακόμα και ένα χρόνο να σας δοθεί εγγύηση, το προϊόν εξακολουθεί να καλύπτεται από την εγγύηση των δυο χρόνων που παρέχεται από το σχετικό νόμο.
Πρέπει να κάνουμε έρευνα αγοράς;
Φυσικά και πρέπει να κάνετε έρευνα αγοράς και αν είναι εφικτό θα πρέπει να ζητάτε από τον πωλητή να σας δώσει επαρκείς λεπτομέρειες και επεξηγήσεις για τις ιδιότητες και τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος.
Ο πωλητής δεν μας δίνει οδηγίες χρήσης. Τι πρέπει να κάνουμε;
Γενικά θα πρέπει να ζητάτε οδηγίες χρήσης κάθε προϊόντος που πρόκειται να αγοράσετε οι οποίες πρέπει να σας παρέχονται σε απλή και κατανοητή γλώσσα. Συγκεκριμένα όπου υπάρχει συναρμολόγηση του προϊόντος τότε οι οδηγίες επιβάλλεται να είναι στην ελληνική γλώσσα. Επίσης οι οδηγίες για την ασφαλή χρήση του προϊόντος, θα πρέπει και αυτές να διατυπώνονται στην ελληνική γλώσσα.
Προϊόν το οποίο παρουσιάζει πρόβλημα. Τι πρέπει να κάνουμε;
Εντός περιόδου δύο μηνών από τη μέρα που θα το διαπιστώσετε θα πρέπει να ενημερώσετε τον πωλητή για την μη συμμόρφωση του προϊόντος. Αν όμως αγοράσετε ένα προϊόν το οποίο είναι εξαρχής ελαττωματικό, τότε έχετε δικαίωμα για δωρεάν επιδιόρθωση, εντός βέβαια 2 χρόνων. Εξίσου σημαντικό είναι να έχετε την απόδειξη ή το τιμολόγιο στην κατοχή σας.
Σε περίπτωση που το ελάττωμα παρουσιάζεται μέσα σε έξι μήνες από την αγορά του προϊόντος, τότε θεωρείται ότι υπάρχει κατά τη στιγμή της αγοράς του. Στην περίπτωση αυτή, η ευθύνη της απόδειξης ότι το ελάττωμα παρουσιάστηκε στο προϊόν από κακή χρήση του από τον αγοραστή, την φέρει ο πωλητής. Μετά την πάροδο των έξι μηνών, την ευθύνη της απόδειξης ότι η χρήση του προϊόντος ήταν η ενδεδειγμένη, τη φέρει ο αγοραστής.
Η δωρεάν επιδιόρθωση περιλαμβάνει και το κόστος της μεταφοράς του ελαττωματικού προϊόντος στον πωλητή.
Το κατάστημα δεν μπορεί να επιδιορθώσει το προϊόν. Τι πρέπει να κάνουμε;
Αν ο πωλητής αδυνατεί να επιδιορθώσει το προϊόν, τότε μπορείτε να ζητήσετε αλλαγή ή και επιστροφή των χρημάτων σας καθώς και στην κατάλληλη περίπτωση να ζητήσετε και αποζημίωση. Σε περίπτωση που θέλετε να το κρατήσετε δικαιούστε μείωση της τιμής της αγοράς.
Άρνηση του καταστήματος να επιδιορθώσει το προϊόν/ να το αλλάξει ή και να επιστρέψει τα χρήματα. Τι πρέπει να κάνουμε;
Σε περίπτωση που ο πωλητής αρνείται να επιδιορθώσει το προϊόν ή να το αντικαταστήσει ή να επιστρέψει χρήματα, τότε πρέπει να το καταγγείλετε στον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών ή στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή. Παράλληλα θα πρέπει να έχετε στην κατοχή σας τυχόν αλληλογραφία που είχατε με την εταιρεία, καθώς και το ελαττωματικό προϊόν.
Ήξερες ότι …..
- Όλα τα αγαθά που παραδίδονται στους καταναλωτές κατόπιν αγοράς πρέπει να συνάδουν με την περιγραφή που τους έχει δοθεί και πρέπει να είναι κατάλληλα για τη χρήση για την οποία τα αγόρασαν;
- Στην ποιότητα των αγαθών συμπεριλαμβάνεται η ανυπαρξία ελαττωμάτων, η ασφάλειά τους, η εύλογη αντοχή τους στο χρόνο και τη χρήση, η εμφάνιση και τελική επεξεργασία τους, η διαθεσιμότητα ανταλλακτικών και τεχνικής υποστήριξης στις περιπτώσεις που αυτό απαιτείται από τη φύση του προϊόντος;
- Κάθε προϊόν καλύπτεται με εγγύηση για τουλάχιστον 2 χρόνια, η οποία σημαίνει ότι ο πωλητής έχει υποχρέωση έναντι του καταναλωτή για την ομαλή λειτουργία του προϊόντος καθ’ όλη τη διάρκεια των δυο χρόνων και χωρίς επιπλέον επιβάρυνση να επισκευάσει, να αντικαταστήσει ή να επιστρέψει το ποσό που έχει καταβληθεί για απόκτηση του;
- Στα πλείστα κράτη μέλη της Ε.Ε. παρέχεται τουλάχιστον 2 χρόνια εγγύηση, ενώ σε ορισμένα κράτη μέλη προνοείται και παροχή εγγύησης που πιθανόν να υπερβαίνει τα 2 χρόνια:
- Εάν το προϊόν που αγόρασε ο καταναλωτής οπουδήποτε στην ΕΕ είναι ελαττωματικό ο πωλητής οφείλει είτε να το επισκευάσει δωρεάν ή να το αντικαταστήσει, είτε να του επιστρέψει τα χρήματά του ή να του προτείνει έκπτωση στην τιμή;
- Η διετής περίοδος εγγύησης αρχίζει με την παραλαβή των εμπορευμάτων;
- Εντός έξι μηνών από την παραλαβή των εμπορευμάτων, θα πρέπει ο καταναλωτής απλώς να αποδείξει στον πωλητή ότι αυτά είναι ελαττωματικά;