Συμφωνίες εντός εμπορικού καταστήματος
Τι σημαίνει εμπορικό κατάστημα;
Εμπορικό κατάστημα είναι κάθε ακίνητος χώρος λιανικής πώλησης, όπου ο έμπορος πραγματοποιεί τη δραστηριότητα του σε μόνιμη βάση, ή κάθε κινητός χώρος λιανικής πώλησης, όπου ο έμπορος πραγματοποιεί τη δραστηριότητα του σε συνήθη βάση.
Τι πληροφορίες πρέπει να παρέχει ο έμπορος στον καταναλωτή;
Ο έμπορος πρέπει να παρέχει στον καταναλωτή τις εξής πληροφορίες με κατανοητό τρόπο:
- Τα κύρια χαρακτηριστικά των αγαθών ή υπηρεσιών
- Την ταυτότητα του εμπόρου (εμπορική επωνυμία, διεύθυνση, αριθμό τηλεφώνου)
- Συνολική τιμή των αγαθών
- Τις ρυθμίσεις για την πληρωμή, παράδοση, εκτέλεση, και προθεσμία κατά την οποία ο έμπορος αναλαμβάνει την υποχρέωση να παραδώσει τα αγαθά ή να παράσχει την υπηρεσία
- Την πολιτική που εφαρμόζει για την επίλυση των παραπόνων.
- Υπενθύμιση/ενημέρωση για την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης
- Τη διάρκεια της συμφωνίας (εάν υφίσταται)
- Τις δυνατότητες λειτουργίας του ψηφιακού περιεχομένου μαζί με μέτρα προστασίας
- Τη δυνατότητα προσφυγής σε εξωδικαστικό μηχανισμό επίλυσης διαφορών στον οποίο υπάγεται ο έμπορος (εάν υπάγεται)
- Τυχών άλλους συμβατικούς όρους και προϋποθέσεις
Συμφωνίες εξ΄αποστάσεως και εκτός εμπορικού καταστήματος
Πέραν των πιο πάνω, ο παρόν νόμος ενημερώνει τους καταναλωτές όσο αφορά τα δικαιώματα τους σε υπαναχωρήσεις για εξ’ αποστάσεως συμβάσεις και συμβάσεις εκτός εμπορικού καταστήματος.
Τι σημαίνει εξ’ αποστάσεως σύμβαση;
Κάθε σύμβαση η οποία συμφωνείται μεταξύ εμπόρου και καταναλωτή σε περιπτώσεις εξ’ αποστάσεως και/ή παροχής υπηρεσιών χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία αμφοτέρων.
*Παροχή υπηρεσιών κάθε σύμβαση με μοναδική εξαίρεση τις συμβάσεις όπου ο έμπορος παρέχει υπηρεσίες στο καταναλωτή, και ο καταναλωτής αναλαμβάνει να καταβάλει τίμημα.
Τι σημαίνει σύμβαση εκτός εμπορικού καταστήματος;
Κάθε σύμβαση μεταξύ του εμπόρου και του καταναλωτή:
- η οποία συνάπτεται με ταυτόχρονη φυσική παρουσία του εμπόρου και του καταναλωτή σε χώρο που δεν είναι το εμπορικό κατάστημα του εμπόρου, ή
- για την οποία έγινε προσφορά από τον καταναλωτή
- η οποία συνάπτεται στο εμπορικό κατάστημα του εμπόρου ή με χρήση οποιουδήποτε μέσου εξ΄αποστάσεως επικοινωνίας αμέσως μετά από την προσωπική και ατομική επαφή του καταναλωτή σε χώρο που δεν είναι το εμπορικό κατάστημα του εμπόρου, με την ταυτόχρονη φυσική παρουσία και του καταναλωτή, ή
- η οποία συνάπτεται στη διάρκεια εκδρομής οργανωμένης από τον έμπορο με σκοπό ή αποτέλεσμα τη διαφήμιση και πώληση αγαθών ή υπηρεσιών στον καταναλωτή.
Οι εμπορικές ιστοσελίδες οφείλουν να αναγράφουν σαφώς και ευανάγνωστα ότι η παραγγελία των καταναλωτών συνεπάγεται υποχρέωση πληρωμής. Εάν ο έμπορος δεν συμμορφωθεί με τον παρόν νόμο ο καταναλωτής δεν δεσμεύεται από τη σύμβαση ή την παραγγελία.
Τι είναι το δικαίωμα υπαναχώρησης;
Ο καταναλωτής δύναται εντός 14 ημερών να υπαναχωρήσει από την εξ’ αποστάσεως σύμβαση, ή τη σύμβαση εκτός εμπορικού καταστήματος χωρίς να αναφέρει τους λόγους και χωρίς καμία επιβάρυνση πέρα από τις προβλεπόμενες.
Η προθεσμία υπαναχώρησης σε εξ’ αποστάσεως και/ή εκτός εμπορικού καταστήματος λήγει 14 μέρες από
- Την ημερομηνία σύναψης της σύμβασης (για συμβάσεις υπηρεσιών)
- Την ημέρα κατά την οποία ο καταναλωτής αποκτά τη φυσική κατοχή των αγαθών (για συμβάσεις πώλησης)
- Την μέρα σύναψης της σύμβασης σε περίπτωση συμβάσεων παροχής νερού, φυσικού αερίου ή ηλεκτρικής ενέργειας.
ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΟΠΟΥ Ο ΕΜΠΟΡΟΣ ΔΕΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΥΠΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ ΤΟΤΕ Η ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΛΗΓΕΙ 12 ΜΗΝΕΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑΣ ΥΠΑΝΑΧΩΡΗΣΗΣ.
Σε περίπτωση υπαναχώρησης από μια σύμβαση ο έμπορος υποχρεούται εντός 14 ημερών να επιστρέψει κάθε πληρωμή στον καταναλωτή χρησιμοποιώντας τα ίδια μέσα όπου ο καταναλωτής χρησιμοποίησε κατά την αρχική συναλλαγή, εκτός αν έχουν συμφωνήσει διαφορετικά. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ο έμπορος δεν είναι υποχρεωμένος να επιστρέψει τυχόν πρόσθετες δαπάνες παράδοσης εάν ο καταναλωτής ρητώς είχε επιλέξει άλλο τρόπο ακριβότερο από εκείνο που του παρείχε ο έμπορος.
Χρειάζεται επίσης να σημειωθούν και οι υποχρεώσεις που δεσμεύουν τους καταναλωτές σε περίπτωση υπαναχώρησης. Ο καταναλωτής υποχρεούται να επιστρέψει και/ή μεταβιβάσει στον έμπορο τα αγαθά χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση εντός 14 ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης του να υπαναχωρήσει από τη συμφωνία. Παράλληλα, ο καταναλωτής βαρύνεται με την ευθύνη για τυχόν μείωσης της αξίας των αγαθών.