Στις σύγχρονες κοινωνίες του σήμερα, οι καταναλωτές βρίσκονται συνεχώς αντιμέτωποι με ένα τεράστιο όγκο από αγαθά και υπηρεσίες που είναι προϊόντα πολύπλοκων και προηγμένης τεχνολογίας βιομηχανικών και γεωργικών διαδικασιών. Οι αναγκαίες ικανότητες για λογικές αποφάσεις απέναντι σε αυτές τις δυνάμεις και στην πολυπλοκότητα της οικονομίας της ελεύθερης αγοράς, είναι συχνά πέρα από τις δυνατότητες των πλείστων καταναλωτών.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών ίδρυσε το 1990 την Σχολή Καταναλωτών.
Το όραμα της Σχολής είναι να προσφέρει σε όσο το δυνατό περισσότερους καταναλωτές, άνδρες, γυναίκες και παιδιά, συγκεκριμένες πληροφορίες, γνώσεις και δεξιότητες, που θα τους επιτρέψουν να επιλέγουν λογικά τα αγαθά και τις υπηρεσίες που προσφέρονται στην αγορά με βάση την καταλληλότητα σε σχέση με το τι επιθυμούν και ποιες είναι οι οικονομικές τους δυνατότητες.
Μελετά επίσης τις ανησυχίες τους αναφορικά με θέματα υγιεινής, ασφάλειας τροφίμων και του περιβάλλοντος. Τους παρέχει τη γνώση σχετικά με τους ισχύοντες νόμους για τους καταναλωτές καθώς επίσης και τα δικαιώματά τους και τις υποχρεώσεις τους.
Η Σχολή λειτουργεί από τα μέσα του Οκτωβρίου μέχρι και το τέλος Μαΐου. Σήμερα λειτουργούν σχολές στη Λευκωσία, Λεμεσό, Λάρνακα, Πάφο.
Τα μαθήματα διεξάγονται μια φορά τη βδομάδα και είναι δωρεάν και η παρακολούθηση εθελοντική. Οι λέκτορες παρέχουν τις υπηρεσίες τους δωρεάν. Πρόκειται για επαγγελματίες του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που πιστεύουν στην εκπαιδευτική πολιτική του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών και είναι πεπεισμένοι ότι οι καταναλωτές του σήμερα απαιτούν καλύτερη κατάρτιση όσον αφορά τη γνώση και τις δεξιότητες παρά προηγουμένως. Πιστεύουν, όπως και εμείς, ότι το κοινό θα αποκτήσει τα καλύτερα εφόδια για να συμμετέχει αποτελεσματικά στο χώρο της αγοράς αν προετοιμαστεί συστηματικά για το ρόλο του ως καταναλωτής.
Η Σχολή Καταναλωτών απονέμει κάθε χρόνο Πιστοποιητικό Φοίτησης στους φοιτητές της
Ιστορικό
Το 1985, μετά από μακροχρόνια λόμπι του διεθνούς κινήματος καταναλωτών, η Επιτροπή Οικονομικών και Κοινωνικών Υποθέσεων των Ηνωμένων Εθνών υιοθέτησε ομόφωνα τις Κατευθυντήριες Γραμμές για την Προστασία του Καταναλωτή, που έγιναν δεκτές από όλα τα κράτη μέλη των Η.Ε. Το Κεφάλαιο Στ’ αυτών των κατευθυντηρίων γραμμών ασχολείται με θέματα εκπαίδευσης των καταναλωτών και προγράμματα πληροφόρησης. Στην παράγραφο 31 αναφέρεται ότι «οι Κυβερνήσεις θα πρέπει να αναπτύξουν και να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη γενικής εκπαίδευσης των καταναλωτών», ενώ στην παράγραφο 32 αναφέρεται ότι «η Εκπαίδευση των Καταναλωτών, θα πρέπει, όπου είναι δυνατόν, να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος του βασικού προγράμματος επιμόρφωσης του συστήματος παιδείας, κατά προτίμηση σαν μέρος υφισταμένων μαθημάτων».
Την ίδια χρονιά που τα Η.Ε. υιοθετούσαν αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας υιοθέτησε ψήφισμα σχετικά με την Εκπαίδευση του Καταναλωτή σε Δημοτικά Σχολεία και Σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης. Το ψήφισμα διασφάλιζε ότι η Εκπαίδευση του Καταναλωτή θα εισαχθεί σταδιακά στο πρόγραμμα μαθημάτων σε επίπεδο πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ότι θα παρέχεται καθ’ όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Το 1995, τέθηκε σε ισχύ ένα δεύτερο ψήφισμα που αφορούσε τα θέματα της Εκπαίδευσης Καταναλωτών και της Πληροφόρησης των Καταναλωτών που πρότεινε τη δια βίου εκπαίδευση και διεύρυνε το στόχο για την επιμόρφωση και των ενήλικων καταναλωτών.
Τέλος, η Συνθήκη του Άμστερνταμ του 1997 περιλάμβανε συγκεκριμένο άρθρο (153) που αφορούσε την προστασία των καταναλωτών, που στην ουσία ενσωμάτωνε την Εκπαίδευση του Καταναλωτή στο γενικό στόχο της προστασίας των καταναλωτών και την καθιστούσε δικαίωμα των καταναλωτών καθώς και αντικειμενικό σκοπό που θα έπρεπε να εκπληρωθεί από κοινού από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Κράτη Μέλη.
Στόχοι
Η επιμόρφωση των καταναλωτών μέσω της Σχολής έχει ως στόχο να παρέχει εκείνες τις δεξιότητες και τη γνώση που θα παρέχουν στους καταναλωτές την ικανότητα να χρησιμοποιούν τους διαθέσιμους πόρους αποτελεσματικά και να βελτιώσουν τον ευρύτερό τους ρόλο στην κοινωνία.
Η εκπαίδευση των καταναλωτών αντιμετωπίζει όχι μόνον τα προβλήματα του κάθε ενός από τους καταναλωτές, αλλά και την ενισχυμένη καταναλωτική συνείδηση, την κοινωνική δικαιοσύνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ηθικές αξίες και την αντιμετώπιση της φτώχιας. Η επιμόρφωση των καταναλωτών συμβάλλει στη δημιουργία ενός συμμετέχοντος, κριτικού και ικανού πολίτη.
Η συνεχής επιμόρφωση των καταναλωτών διασφαλίζει:
- Τον μόνο αποτελεσματικό μηχανισμό ελέγχου του κόστους, που παρέχει και εγγυάται την προστασία του καταναλωτή έναντι της κατάχρησης στον τομέα της αγοράς.
- Την αξιοποίηση στον καλύτερο βαθμό των πόρων που βρίσκονται στη διάθεσή των καταναλωτών όπως είναι για παράδειγμα ο χρόνος, τα χρήματα, η γνώση
- Την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη τόσο της κοινότητας όσο και της χώρας
- Τη λογική αξιολόγηση των διαφημίσεων και άλλων δραστηριοτήτων μέσα από τις οποίες επηρεάζονται οι καταναλωτές για να καταναλώσουν συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες
- Την απόκτηση γνώσεων για διάφορους τομείς όπως διατροφής, οικονομικών, νομικών, ανταγωνισμού, εμπορικές πρακτικές, υπηρεσιών δημοσίου / ιδιωτών κ.α.
- Την προστασία του περιβάλλοντος.
Πρόγραμμα Σεμιναρίων
2018-2019
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ (05/03/2019-07/05/2019)
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ 2018 – 2019
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΠΑΦΟΥ 2018 – 2019
Aρχείο
2017-2018
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΠΑΦΟΥ 2017 – 2018
- ΣΧΟΛΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΙΜΙΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
2016-2017
2015-2016
2014-2015
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΟΛΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ-ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ 2015
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ 2014- 2015
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΜΙΛΙΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΠΑΦΟΥ 2014- 2015
Πρόγραμμα της Τελετής Λήξης της Σχολής Καταναλωτών Λευκωσίας
Δήλωση συμμετοχής
Παρακαλώ όπως συμπληρώσετε και αποστείλετε την αίτηση στο φαξ 22516118 ή μέσω ταχυδρομείου στο P.O. Box 24874, 1304 Λευκωσία, Κύπρος ή ηλεκτρονικά στην διεύθυνση info@katanalotis.org.cy
Συχνές Ερωτήσεις για τη Σχολή Καταναλωτών
Πλάνα μαθημάτων
- Πλάνο μαθήματος για “Μηνιαίος ατομικός προϋπολογισμός”
- Πλάνο μαθήματος για “Ασφαλείς και υγιείς καταναλωτές”
- Πλάνο μαθήματος για “O ενήλικας καταναλωτής και οι διαφημίσεις των υπεραγορών”
- Πλάνο μαθήματος “Ασφάλεια στο Διαδίκτυο”
- Πλάνο μαθήματος “Το Δικαίωμα στην Εκπαίδευση”
- Πλάνο μαθήματος “Οικονομικές έννοιες”
- Πλάνο μαθήματος “Δικαιώματα και Υποχρεώσεις Καταναλωτών”
Άρθρα Εκπαιδευτών και Μαθητών
Η ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΩΝ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΩΝ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΠΑΦΟΥ ΤΟΥ Κ.Σ.Κ
Στις 19 Μαΐου 2017, έγινε η τελετή απονομής των πιστοποιητικών φοίτησης σε όσους παρακολούθησαν με επιτυχία την σειρά διαλέξεων της Σχολής Καταναλωτών Πάφου, του Κ.Σ.Κ.
Η γνώση και η συνειδητοποίηση των δικαιωμάτων μας καθώς επίσης και η συμμετοχή μας σε Οργανώσεις όπως ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, μας καθιστούν ενεργούς πολίτες και ελεγκτές της αγοράς με αποτέλεσμα να προστατευόμαστε από τυχόν παγίδες.
Η εκπαίδευση είναι ένα δυναμικό εργαλείο της καταναλωτικής πολιτικής και απευθύνεται σε όλες ανεξαιρέτως τις ηλικίες, που σίγουρα μας κάνει ικανότερους με τις γνώσεις που προσφέρει, ώστε να αυτοπροστατευόμαστε.
Κατά τη χρονιά αυτή προσπαθήσαμε να περιλάβουμε θέματα τα οποία θέλουμε να πιστεύουμε ότι αφορούν τον καταναλωτή στην καθημερινότητα του.
Ο κύριος σκοπός είναι να εκπαιδευτούμε όσο καλύτερα μπορούμε, ώστε μέσω της ενημέρωσης, της πληροφόρησης και της μάθησης γενικότερα, να μπορεί ο καταναλωτής να αγοράζει ότι χρειάζεται και όχι ότι του προσφέρουν. Να μπορεί να γνωρίζει ποιες είναι οι ανάγκες του και πώς να αντεπεξέρχεται σε αυτές.
Θέματα από όλες σχεδόν τις υπηρεσίες του Κράτους όπως ιατρικά θέματα, διαδικτυακές αγορές, καρκινογόνες ουσίες, σειρά διαλέξεων απο την Κεντρική Τράπεζα, νέοι κανονισμοί και νέες νομοθεσίες, πρότυπα και πολλά άλλα σημαντικά θέματα έκαναν και φέτος την γκάμα της Σχολής μας πολύ ενδιαφέρουσα.
Ως Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών θέλουμε να απευθύνουμε πολλές ευχαριστίες σε όλους όσοι συνέβαλαν να ολοκληρωθεί με επιτυχία και αυτή η χρονιά της Σχολής Καταναλωτών Πάφου.
Ένα είναι σίγουρο οτι ο Κ.Σ.Κ είναι η πλατφόρμα επικοινωνίας και προστασίας όλων των καταναλωτών.
Πρόγραμμα Σεμιναρίων και Εκδηλώσεων (Αρχείο)
Διαλέξεις Σχολής Καταναλωτών